Saturday, August 27, 2011

Van Castletownshend naar Falmouth

Na de mislukte poging op zondag ben ik dan op woensdag 24 augustus uit Castletownshend, Ierland, vertrokken met bestemming Falmouth, Engeland. In totaal een afstand van ca. 200 mijlen. Bij vertrek was het windstil maar dat was bedriegelijk want om 10.45 ging al het eerste rif in het grootzeil. Met een halve wind uit het zuid westen zat de gang er goed in. De windvoorspelling was 4 tot 5 BFT maar het werd 6 BFT met uitschieters tot 7 BFT. De nacht was vooral heftig en zwaar. Regenbui na regenbui kwam over vergezeld van windstoten tot 30 knopen! De golven werden steeds groter en er was geen maan dus het was stikdonker. Om 23.00 uur ging het tweede rif in het grootzeil. We zeilden met een snelheid van 7 tot 8 knopen.
Van slapen of eten kwam niets. Vaak heb ik met de hand moeten sturen om alles in bedwang te houden. Uiteindelijk kwam ik uitgeput en hongerig de volgende dag donderdag na 31 uur zeilen in Falmouth aan. Over de heernreis had ik 55 uren gedaan!
Toch was deze ervaring erg goed voor mijn vertrouwen in de boot. Zeer zeewaardig.
Ook in de windstoten hanteerbaar en niets is kapot gegaan.
Nu zaterdag 27 augustus ben ik weer een beetje bijgekomen en ben van plan de terugreis morgen voort te zetten richting Dartmouth.