Vrijdag 29 januari 2010
Puerto Williams, Club Naval de Yates Micalvi, Chili.
Position: S 54*56.11 / W 67*37.00
Vanmorgen om 7.15 uur vertrokken uit Puerto Williams.
Het mailen gisteren na de middag bleek onmogelijk. De internetverbinding was verbroken.
Het internetcafe is gevestigd in een soort schuurtje naast een winkeltje in levensmiddelen dat de weidse naam “supermarkt”voert.
Ook het restaurant op het gezonken marineschip waartegen wij afgemeerd lagen was gesloten.
Piet heeft toen heerlijke hamburgers gemaakt. Dit zwaar verwaarloosde wrakkige schip bleek de yachtclub met de chique naam “Club Naval de Yates Mivalvi” te herbergen.
Gistermiddag hebben wij de “Zarpe” van de Armada de Chile gekregen.
De “Zarpe”is een document dat toegang geeft tot het bevaren van de Chileense wateren.
Hierin staat beschreven welke route gevolgd moet worden en de data waarop je op welke locaties geacht wordt te zijn. Deze planning moet je zelf opstellen en aan de Armada ter goedkeuring voorleggen. Volgens onze planning zouden we er acht weken over doen en op 26 maart in Valdivia aankomen.
Veel vaarwegen zijn voor niet ingezetenen van Chili verboden.
Elke dag worden wij geacht ons om 8.00 uur en om 20.00 uur via de marifoon of en kortegolfzender of via internet te melden bij de Armada met opgave van positie en reisdoel voor die dag. Ook de geschatte aankomsttijd moet opgegeven worden. Op diverse plaatsen langs de route zijn bemande wachtposten die je tussentijds ook nog oproepen als ze je zien varen. Ook wordt genoteerd dat wij 700 liter diesel aan boord hebben goed voor een duizend zeemijlen motoren en 200 liter water. Omdat wij een watermaker aan boord hebben is de hoeveelheid water aan boord beperkt en beslist niet voldoende voor twee man en een periode van twee maanden. Water kunnen we altijd bij riviertjes aanvullen.
Er is een dorp onderweg, Porto Eden, waar diesel ingeslagen kan worden.
Veel zeilers vertelden ons allerlei indianenverhalen over de bureaucratie, willekeur en langdurigheid van de procedures voor Chili. Onze ervaringen waren uiterst positief.
De heren van de Armada waren erg vriendelijk en behulpzaam.
Wij hebben de hele dag gezeild en tegelijkertijd gemotord, want de wind kwam uit het westen en stond recht op onze vaarroute door het Beagle Kanaal.