Friday, September 16, 2011

Wight - Dover

Op woensdag 14 september om 07.00 uur uit Cowes vertrokken. Veel wind uit het westen dus pal voor de wind. Hoge golven en harde wind. De windvaan werkt dan niet en de Autohelm 2000 trekt het niet met die hoge golven dus veel met de hand gestuurd.
Zwaar werk want de golven gooien de boot steeds uit koers. Ben toen af gaan kruisen en kon een tijdje op de windvaan sturen. Maar toen kwam bui na bui met zware windstoten. Ik had de stroom mee en ging met meer dan tien knopen de Solent uit.
Iets na het middaguur was ik al bij Brighton. Dus doorzeilen maar. Alleen toen kwam zoals verwacht de stroom tegen en heb ik erg lang tegen Beachy Head aangekeken.
Pas na Dungeness in het donker ging de wind wat liggen en zeilde ik bij een heldere hemel en volle maan met halve wind naar Dover. Om 02.30 uur ging ik in de buitenhaven voor anker en was behoorlijk uitgeput van het vele sturen. Maar het was een mooie snelle zeiltocht. Nu is het vrijdag en ik heb nog steeds spierpijn van het zware sturen op de golven. Sinds Kinsale in Ierland 3 augustus had ik geen nederlander meer gezien en gesproken. Nu liggen oude zeilkennissen Jan en Boukje hier in de haven en kon ik gezellig weer eens nederlands spreken en boeken ruilen.