Tuesday, September 6, 2011

Dartmouth-Seaton-Studland Bay-Wight



Old Harry Rock bij Studland Bay

Vrijdag 2 september uit Dartmouth vertrokken. Weinig wind en in tegenstelling tot de voorspelling tegenwind: dus kruisen en vissen in Lyme Bay. Ik vang steeds alleen maar makrelen. Uiteindelijk voor anker gegaan bij het plaatsje Seaton in de buurt van Lyme Regis. Helaas een onbeschutte ankerplaats met veel oceaandeining. Ik lag geweldig te rollen en heb weinig geslapen.
Zaterdag met de stroom van soms wel vijf knopen om Portland gezeild en al in de middag voor anker gegaan in Studland Bay vlakbij Poole. Erg veel patserige motorboten en jetski's. Het is tenslotte weekeinde. Hier lag ik mooi beschut door de krijtrotsen (zie foto's) voor de oceaandeining. Voor het eerst sinds een maand weer een Nederlandse zeilboot gezien. De toegang tot de Solent was die middag voor mij niet haalbaar door de sterke tegenstroom bij de Needles.
Zondag vroeg met constante regenbuien en mist de Solent opgezeild. Door de stroom mee met een snelheid van meer dan tien knopen bij weinig wind!! Toen ik rond het middaguur bij Cowes aankwam hield het eindelijk op met regenen. Alles kletsnat.
Op de rivier de Medina iets voorbij Cowes aan een ponton afgemeerd. Geen verbinding met de wal dus met behulp van de bijboot steeds naar de wal roeien. Wel veel goedkoper dan Cowes Marina.
Het is nu dinsdag en het stormt en regent hard. De boot ligt te rukken aan de lijnen maar ik heb het gezellig met de olielampen aan in de kajuit. Ga maar weer eens mondharmonica oefenen. Gisteren nog drie zeilboeken in Cowes gekocht in de "charity" winkels voor een paar pond. Dus leesvoer heb ik weer genoeg. Ook nog een mooie wandeling langs de rivier gemaakt en veel bramen gegeten. Gezien de weersvoorspellingen lig ik hier nog wel een paar dagen.
Ik lig hier naast de beroemde UKSA: de UK Sailing Academy, waar veel beroemde engelse zeilers en zeilsters hun opleiding hebben gehad. Zij beschikken over een grote vloot van allerlei zeilboten waaronder de Gipsy Moth IV van wijlen Sir Francis Chichester.