Thursday, December 31, 2009

Puerto Deseado

Donderdag 31 december 2009, Puerto Deseado, Argentina.

Positie: 44*30,6 S / 65*21,20 W

Vandaag is het mijn verjaardag, ik ben 65 jaar geworden!

Gefeliciteerd dat je het zover hebt gebracht.

Mijn vader is op zijn 52 ste al naar de andere wereld gegaan.

Dus ik heb steeds het gevoel in overtime te leven.

De omstandigheden hier voor mijn verjaardag zijn wat vreemd.

We liggen aan een boei vlakbij de vissershaven.

Het waait hard en het is koud. Gelukkig schijnt de zon.

Deseado is een plattelands stadje met brede straten en vaal en lelijk.

Hier kijken we uit op roestige olietanks.

Gisteren zijn we aangekomen na een zware tocht. Veel wind, onweer, regen en hagelbuien en hoge golven. Het eerste deel de eerste dag ging prima met de wind in de rug.

In de morgen draaide de wind naar het zuiden en wakkerde snel aan.

Het werd een opboksen tegen de golven. Uiteindelijk moesten wij het opgeven en op de gereefde fok voor de wind en de golven terug vluchten op zoek naar beschutting in de dichstbijzijnde baai.Toen wij daar bijna waren draaide de wind weer en besloot Piet alsnog naar Deseado te zeilen. Onderweg kwam de wind weer op de kop, maar met veel motorgeweld en een tweemaal gereefd grootzeil als steunzeil lukte het de haven te bereiken.

In twee dagen en nachten 260 mijl afgelegd waarbij zeker 100 mijl extra door het heen en weer varen.

Vandaag, het is nu 9.00 uur zijn we een beetje uitgerust.

Ikzelf ben erg verkouden en hoest de longen uit mijn lijf. Daardoor heb ik nog niet veel geslapen. Piet heeft de laatste nacht onderweg helemaal niet geslapen maar heeft dat nu ingehaald: 19 uren aan een stuk!!