Wednesday, December 16, 2009

Mar del Plata

Dinsdag 15 december 2009, Mar del Plata, Argentina

Zondag 13 December 2009 12.00 uur vertrokken uit de Yacht Club Argentina (YCA)
in Buenos Aires met bestemming Puerto Madryn.
Dat ligt op een afstand van ca. 600 mijl .Omdat de wind vandaag volledig wegviel zijn wij de haven van Mar del Plata binnengelopen om 10.00 uur vanmorgen.
Het was prachtig zonnig maar helaas de weinige wind die er was kwam uit het zuiden.
Op onze tocht van 290 mijl hebben wij allerlei wind gehad en relatief veel gemoterd.
De nacht van zondag op maandag ging geweldig voor de wind onder vol tuig in de monding van de Rio de la Plata. Met snelheden boven de 10 knopen.
Die monding is wel 120 mijl breed!
Die afstand van 290 mijl hebben wij in 46 uren afgelegd!! In de eerste 24 uren 171 mijlen.
Maandagmiddag nam de wind zodanig toe dat wij alleen op de fok hebben gezeild en later met een grootzeil met drie reven erbij.
Vannacht was een prachtige heldere sterrenhemel
Tijdens mijn wachten en overdag heb ik het boek "De kathedraal van de zee"van Ildefonso Falcones uitgelezen en ben ik begonnen in het boek van Eerde Beulakker: "Reizen tot op het bot" Van beide boeken heb ik enorm genoten.
Ondertussen heb ik nu de boot van Piet aardig leren kennen. Hij heeft veel electronica aan boord en waar ik vooral aan moet wennen zijn de grote afmetingen. Het is een 44 voets boot met veel zeil. Hij zeilt fantastisch vooral ook omdat hij met een totaal gewicht van ca 10 ton relatief licht is in verhouding tot zijn lengte.
Gezien de gribfiles die wij hebben binnengehaald op de laptop gaan wij morgen zo vroeg mogelijk verder naar Puerto Madryn want later in de week gaat het hard waaien op onze route.